Розробки уроків

Особливості та методика проведення уроків фізичної культури в молодших, середніх і старших класах.

Фізичне виховання – складова частина в загальноосвітній школі, спрямована на всебічне вдосконалення учнів з метою підготовки їх до життя, суспільно-корисної праці, служби в лавах Збройних Сил України і здійснюється в єдності з розумовим, моральним, естетичним вихованням і трудовим навчанням. Фізичне виховання відіграє значну роль у підготовці всебічно розвиненої молодої людини, здатної успішно трудитися в різних галузях господарства, захищати Батьківщину. Отож, завдання школи – не тільки в підготовці високоосвіченої, висококультурної молодої людини, а й в створенні необхідних передумов для її всебічного розвитку.

Фізичне виховання учнів початкових класів здійснюють спільно школа, сім’я і громадськість. Окрім уроків фізкультури, школа організовує фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня, фізкультурно-спортивну діяльність учнів у позаурочний час. Учні мають вести роз’яснювальну роботу серед батьків і надавати їм допомогу щодо фізичного виховання дитини в сім’ї, організації її режиму дня, а також здійснювати педагогічне керівництво виховною роботою за місцем проживання учнів.

Успішно розв’язати завдання фізичного виховання школярів можливо, якщо перетворити його на органічну частину навчально-виховного процесу, предмет спільного піклування педагогічного колективу, батьків, громадських органів.

Тому надто важливо, аби працівники школи усвідомлювали, що фізичне виховання учнів – не тільки справа фізичного керівника, а й усього педагогічного колективу. Лише тоді, коли в шкільній системі фізичного виховання будуть чітко визначені і знайдені ефективні стимули, цей процес набуде цілеспрямованості.

Щоб обрати найефективніші форми, потрібний зміст і дієві методи фізичного виховання, важливо визначити основні завдання для всіх вікових груп учнів, розв’язання яких сприяло б досягненню головної мети – високого рівня їхніх фізичного розвитку і підготовленості.

Отож, визначимо завдання фізичного виховання учнів початкових класів.

Виховання високих морально-вольових якостей – дисциплінованості, організованості і самостійності, почуття обов’язку і відповідальності, культури поведінки. Формування в учнів розуміння важливості піклування про своє здоров’я, фізичний розвиток і підготовленість, про те, що це не лише їхня особиста справа, а й громадський обов’язок. Правильно педагогічно організований процес фізичного виховання швидше адаптує дитину в колективі, виховує в неї звичку поважати всіх його членів.

Зміцнення здоров’я, підвищення рівня фізичного розвитку і підготовленості учнів. Це одне з найголовніших завдань фізичного виховання школярів, його розв’язують усіма відомими засобами. Насамперед воно вимагає постійного дотримування місць занять фізичними вправами і всіх шкільних приміщень, широкого використання природних чинників. Особливу увагу слід приділяти вихованню правильної пози, формуванню і корекції плоскостопості. Педагоги мають домагатися, щоб усі учні систематично виконували фізичні вправи на відкритому повітрі. Під час занять у приміщенні слід створювати їх відповідні гігієнічні умови.

Формування вмінь і навичок з основних видів руху: ходьби, бігу, стрибків, метання, лазіння, рівноваги пересування на лижах тощо. Навчальний матеріал програми з фізичної культури дібраний з метою формування в учнів життєвонеобхідних рухових умінь і навичок, потрібних у повсякденному житті. Крім того, пропонуються різноманітні вправи. що не мають прикладного значення, але потрібні для всебічного фізичного розвитку школярів. Важливо, аби учні початкових класів опанували правильну техніку виконання фізичних вправ, бо лише за цієї умови можливий їхній гармонійний розвиток. Вправи мають відповідати віковим особливостям учнів, оптимально дозуватися, мати відповідний темп виконання, узгоджуватися з диханням.

Розвиток рухових якостей.

Основними руховими якостями є сила, швидкість, витривалість, гнучкість, спритність. В учнів початкових класів спритність і швидкість розвиваються інтенсивніше, ніж сила і витривалість.

Для розвитку швидкості використовують різноманітні вправи, виконувані у швидкому темпі. Спритність розвивають за допомогою спеціальних вправ і рухливих ігор. Спритне виконання рухів має першорядне значення для дітей цієї вікової групи в підготовці їх до виконання точних рухів під час письма малювання, мислення.

Формування навички правильної постави в статичних положеннях і під час рухової діяльності. Формування правильної постави – складний і тривалий процес. Це завдання розв’язують протягом усього періоду перебування учнів в школі. Треба враховувати в них відчуття правильної пози не тільки під час уроків фізичного виховання, а й на уроках інших дисциплін. Розділ навчальної програми з формування правильної постави і профілактики плоскостопості коригувальних вправ, як на уроках фізкультури, так і під час проведення гімнастики на початку занять, виконання фізкультхвилинки на уроках із загальноосвітніх дисциплін, фізкультурних занять у групах продовженого дня. Крім того, учнів навчають робити ці вправи під час самостійних занять удома.

Проблема виховання правильної пози і формування постави набуває важливого значення саме в початковій школі, бо в цей віковий період відбувається бурхливий ріст і розвиток усіх основних функцій та органів організму. В цьому віці в дітей ще не сформована кісткова система, яка потребує постійного впливу фізичних вправ для правильного формування хребта і зміцнення м’язового корсета, бо після завершення окостеніння в більш старшому віці буде надто складно виправити вади неправильно сформованої постави.

Поступова підготовка учнів до оволодіння вимогами і нормами Державних тестів і нормативів оцінки фізичної підготовленості населення України.

Державні тести передбачають нормативи для всіх вікових груп учнів, починаючи з 6-річного віку. Вже в першому класі на уроках фізичної культури слід починати підготовку школярів до складання цих нормативів. Продовжувати її потрібно на заняттях гуртка із загальної фізичної підготовки, в групах продовженого дня. Удома.

Такий підхід має сприяти формуванню у дітей свідомого ставлення до занять фізичними вправами, розвитку рухових якостей, життєво необхідних умінь і навичок. Спонукати до систематичних занять фізкультурою і спортом.

Завдання школи – дати учням певні знання з питань фізичної культури, гігієни, валеології (здорового способу життя) з метою збереження і зміцнення їхнього здоров’я, фізичного самовдосконалення, які набувають особливої ваги в умовах підвищеного радіаційного забруднення. Збагачувати школярів цими знаннями треба не тільки на уроках фізичної культури, а й на уроках з інших загальноосвітніх дисциплін.

Завдання школи полягає в привчанні дітей до систематичних занять, фізичними вправами в домашніх умовах, аби вони стали їхньою звичкою і потребою на все подальше життя. Виховати в молодших школярів інтерес до свого здоров’я та фізичних вправ, звичку до систематичних вправлянь можна завдяки правильно організованим навчально-виховному процесу та фізкультурно-оздоровчим заходам у режимі навчального дня. Уроки фізичної культури і всі інші заходи мають відбуватися на високому емоційному рівні в обстановці доброзичливості, бути цікавими за змістом і формою, створювати передумови для виявлення дітьми високих моральних якостей.

Ці завдання можна розв’язати, використовуючи різноманітні форми фізичного виховання за участю всього педагогічного колективу школи.

Основна форма фізичного виховання учнів у загальноосвітній школі – уроки фізичної культури не можуть забезпечити організму, що розвивається; потрібного обсягу рухової діяльності. Не розв’язує це питання й позакласна фізкультурна робота, що відбувається епізодично й охоплює незначну кількість учнів. Ці об’єктивні обставини негативно позначаються на стані здоров’я учнів, рівні їхнього фізичного розвитку, спричиняє, як свідчить статистика, послаблення організму школярів і веде до збільшення числа різних захворювань.

Удосконалення шкільних програм з цілого ряду загальноосвітніх дисциплін пред’являє підвищені інтереси до розумової і фізичної працездатності учнів. Нормальний розвиток яких можливий лише за умови оптимального рухового режиму, особливо в умовах несприятливого радіаційного становища і зниження опірних функцій організму. Ось чому організація активного рухового режиму для школярів набуває дуже важливого значення. Оптимального рухового режиму можна досягти внаслідок використання всього різноманіття форм фізичного виховання в загальноосвітній школі.

До них належать:
  1. Урок фізичної культури.
  2. Фізкультурно-оздоровчі заходи в режимі навчального дня.
  3. Позакласна фізкультурно-спортивна та оздоровча робота (“День здоров’я” тощо), змагання в класах і між класами типу “Веселі старти”. “Роби з нами”, шкільні спартакіади, гурткова робота із загальної фізичної підготовки та видів спорту).
  4. Позашкільна спортивна і фізкультурно-оздоровча робота.
  5. Самостійні заняття в домашніх умовах.
Тільки скрупульозне впровадження форм фізичного виховання в побут дітей дасть змогу досягти обсяг рухової діяльності до оптимального рівня. А ефективні планомірні заняття фізичними вправами сформують в учнів стійкий інтерес до фізичної культури. навичку самостійних занять фізичними вправами в режимі дня.

Немає коментарів:

Дописати коментар